Mycie samochodu przed myciem? Wydaje się to nieintuicyjne, ale w gruncie rzeczy jest bardzo potrzebne. Mycie wstępne samochodu oszczędzi Twój czas, a przy okazji ochroni lakier samochodu przed uszkodzeniami. Dowiedz się, jak zrobić to prawidłowo, niczym w profesjonalnym studiu auto detailingowym.
Co to jest mycie wstępne?
Regularne mycie samochodu to nie tylko kwestia estetyki, ale także utrzymania samochodu w nieskazitelnym stanie. Prawidłowa pielęgnacja pozwala uchronić auto przed korozją, zmatowieniem lakieru czy wżerami (np. po ptasich odchodach). Zanim jednak sięgniesz po rękawice, musisz wiedzieć, jak myć auto poprawnie. Szorowanie grubej warstwy brudu to najszybszy krok do poważnych zarysowań lakieru.
Aby tego uniknąć, warto wykonać mycie wstępne, znane także jako pre wash. To pierwszy etap procesu czyszczenia samochodu, który ma na celu usunięcie luźnych zabrudzeń i rozpuszczenie tych zaschniętych. Dopiero po wstępnym oczyszczaniu i opłukaniu karoserii auto jest gotowe do mycia właściwego – najlepiej techniką „na dwa wiadra”.
Dlaczego warto wykonać mycie wstępne auta?
Dlaczego warto jednak dokładać sobie pracy i wykonywać pre wash? Powód jest prosty. Dzięki myciu wstępnemu rozpuścisz błoto, zaschnięte owady, sól drogową, ptasie odchody i wiele innych zanieczyszczeń, które nie powinny dostać się między lakier a gąbkę. Brud znajdujący się na lakierze działa niczym papier ścierny, więc jeśli zaczniesz pocierać powierzchnię brudną gąbką, powstaną nieestetyczne mikrozarysowania widoczne gołym okiem.
Rozpuszczone zabrudzenia po prostu spłuczesz za pomocą myjki ciśnieniowej, więc nie wyrządzą wielkiej szkody. Dodatkowo ułatwisz sobie pracę – mycie wstępne usunie większość zanieczyszczeń, więc dalsze mycie ręczne stanie się formalnością.
Pre wash – jakich kosmetyków użyć?
Wybór skutecznych, bezpiecznych i łatwych w użyciu kosmetyków to klucz do przyjemnej pracy. Najlepiej postawić na sprawdzone produkty auto detailingowe, które nie uszkodzą delikatnych elementów. Jaki jednak pre wash wybrać?
Istnieje wiele preparatów do mycia wstępnego auta, ale można je podzielić na dwie kategorie. Pierwsza z nich, zdecydowanie najpopularniejsza, to środki do czyszczenia samochodu, takie jak piany aktywne. Są to kosmetyki, które nakłada się na karoserię auta w formie piany. Do spieniania preparatu najlepiej użyć pianownicy zakładanej na lancę myjki ciśnieniowej, ale sprawdzi się również pianownica ręczna. Wytworzona piana utrzymuje się przez kilka minut nawet na pionowych powierzchniach, więc ma czas na wypracowanie brudu. Pamiętaj o tym, by nakładać ją od dołu do góry. Dzięki temu każdy zabrudzony element zostanie pokryty świeżą warstwą preparatu.
Drugim typem preparatów do mycia wstępnego są tzw. „pre washe”, czyli środki stosowane w formie oprysku. Są to kosmetyki, które nie wymagają spieniania i rozpyla się je na karoserię w formie płynnej. Zazwyczaj mają neutralny lub zasadowy odczyn, dlatego warto zwrócić na to uwagę przed zakupem. Mocno zasadowe pre washe dobrze doczyszczają powierzchnię, ale mogą szkodzić powłokom ochronnym, podobnie jak silnie zasadowe piany aktywne. Preparaty typu pre wash znane są również jako TFR, czyli Traffic Film Remover. Zawdzięczają tę nazwę temu, że usuwają tzw. film drogowy, czyli cienką warstwę brudu, której zazwyczaj nie udaje się usunąć przy pomocy samej myjki ciśnieniowej.
Jak często wykonywać pre wash?
Mycie wstępne należy wykonywać przed każdym właściwym myciem samochodu. Nie warto z niego rezygnować, bo późniejsza korekta lakieru bywa bardzo droga. Nałożenie i spłukanie piany nie jest czasochłonne, a pozwoli Ci zaoszczędzić sporą ilość gotówki. Jeśli nie masz myjki ciśnieniowej, skorzystaj z pianownicy ręcznej o pojemności 2-3 l lub preparatu w formie oprysku. Pamiętaj też, że nawet mycie wstępne i zasadnicze nie usuną wszystkich zabrudzeń. Trudne zanieczyszczenia, np. opiłki metalu, drobiny asfaltu lub wżery wymagają chemicznej i mechanicznej dekontaminacji lakieru.