Słowniczek detailingu cz. 1

Podstawowe pojęcia auto detailingu cz. 1

Czym właściwie jest auto detailing? Podstawowe pojęcia i terminy stosowane w branży mogą zaskoczyć nawet miłośników motoryzacji. Z tego powodu przygotowaliśmy słowniczek auto detailingu, który wprowadzi Cię w ten świat i wyjaśni nieznane pojęcia. Słownik zawiera też anglojęzyczne terminy, które są często stosowane przez specjalistów.

AIO, czyli all in one

AIO to wielofunkcyjny środek, łączący właściwości czyszczące, polerujące i zabezpieczające. Dobrze nadaje się do szybkiego odświeżenia lakieru.

Alcantara

Miękki materiał syntetyczny przypominający zamsz. Stosowany jest w produkcji tapicerki samochodowej i obija się nim m.in. fotele, boczki drzwi czy kierownicę.

Alkaliczny (alkaline)

Alkaliczne produkty (zasadowe) charakteryzują się wysokim pH (powyżej 7). W detailingu stosowane są do usuwania organicznych oraz tłustych zabrudzeń. Alkaliczny odczyn mogą mieć m.in. piany aktywne, preparaty do usuwania owadów oraz środki do czyszczenia silnika.

APC (all purpose cleaner)

Uniwersalny środek czyszczący, używany do różnorodnych powierzchni, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Stosowany jest m.in. do czyszczenia kokpitu, gumowych dywaników czy plastikowych elementów. Przed użyciem rozcieńcza się go z wodą w proporcji podanej przez producenta, w zależności od rodzaju zabrudzeń.

Auto detailing

To kompleksowy, złożony proces pielęgnacji i konserwacji pojazdu. Obejmuje dokładne czyszczenie, odnowienie i zabezpieczenie elementów wewnętrznych i zewnętrznych. Celem auto detailingu jest przywrócenie poszczególnym elementom idealnego stanu oraz zabezpieczenie ich przed przyspieszonym zużyciem.

Carnauba

Najtwardszy naturalny wosk produkowany z liści palmy kopernicji. Stanowi bazę wielu wysokiej jakości wosków samochodowych. Nadaje karoserii głęboki połysk i stanowi ochronę lakieru.

Cleaner

Produkt do dokładnego oczyszczania lakieru samochodowego, usuwający poprzednie powłoki zabezpieczające lub pasty polerskie. Stosuje się go przed woskowaniem auta lub nakładaniem powłoki. Skutecznie wyjaławia lakier, dzięki czemu zwiększa przyczepność dla środków ochronnych. Może mieć dodatki ścierne, usuwające drobne zarysowania.

Cleaner wax

Preparat, który nie tylko usuwa drobne zanieczyszczenia i stare warstwy ochronne, ale i pozostawia warstwę zabezpieczającą lakier.

Defekt lakieru

Niepożądane uszkodzenie lakieru. Defektami mogą być rysy, zmatowienia, hologramy, odpryski, wżery, oksydacja, odspojenia przezroczystej warstwy lub tzw. skórka pomarańczy powstająca po nieumiejętnym lakierowaniu.

Deironizer

Środek do usuwania zanieczyszczeń metalicznych głównie z karoserii. Okazjonalnie można używać preparatu również do felg.

Dekontaminacja

Proces usuwania uporczywych zanieczyszczeń, takich jak drobinki smoły, żywica, owady, pył z klocków hamulcowych czy zanieczyszczenia drogowe. Wyróżnia się dekontaminację mechaniczną i chemiczną.

Detailing wnętrza

Proces czyszczenia elementów wewnętrznych pojazdu. Składa się m.in. z odkurzania, czyszczenia kokpitu, mycia szyb, prania tapicerki oraz aplikacji preparatów zabezpieczających.

Detailing zewnętrzny

To kompleksowa pielęgnacja karoserii i elementów zewnętrznych auta, m.in. felg, opon, szyb, karoserii czy plastików. Obejmuje czyszczenie, odnawianie i zabezpieczanie pojazdu.

Dressing

Jest to preparat do pielęgnacji elementów plastikowych, gumowych i winylowych. Wyróżnia się m.in. dressingi do kokpitu oraz dressingi do opon. Dressing poprawia wygląd powierzchni, przyciemniając tworzywa sztuczne i nadając im błyszczącego, satynowego lub matowego wykończenia. Zabezpiecza też tworzywa przed promieniami UV, kurzem i matowieniem.

Dual action (DA)

Rodzaj maszyny polerskiej z ruchem orbitalno-rotacyjnym. Dzięki ruchowi w różnych płaszczyznach polerka jest bezpieczniejsza dla początkujących, ponieważ minimalizuje ryzyko uszkodzenia lakieru. Ma także mniejszą siłę cięcia lakieru niż maszyna rotacyjna.

Clay bar (glinka)

Glinka lakiernicza to elastyczna masa przypominająca plastelinę. Służy do mechanicznego usuwania z lakieru trudnych zanieczyszczeń, m.in. metalowych opiłków, smoły czy żywicy. Produktu używa się z lubrykantem.

Glaze

Politura maskująca drobne defekty lakieru i poprawiająca wygląd auta. Może również nieznacznie zabezpieczać karoserię. Nie zawiera dodatków ściernych, dlatego nie usuwa trwale zarysowań – efekty są głównie kosmetyczne.

Glinkowanie

Jest to mechaniczna dekontaminacja lakieru za pomocą glinki, lubrykantu, pada glinkowego lub ręcznika glinkowego. Pozwala usunąć zanieczyszczenia, których nie udało się zmyć chemicznie. Glinkowanie wykonuje się głównie przed korektą lakieru.

Gramatura (gsm)

Jednostka określająca gęstość tkaniny (np. mikrofibry lub ręcznika) w gramach na metr kwadratowy. Im wyższa gramatura, tym gęstsza.

Hydrofobowość

To właściwość wielu preparatów, polegająca na odpychaniu wody. Dzięki temu woda zbiera się w krople i nie zalega na elementach taflą.

IPA, czyli alkohol izopropylowy

Izopropanol w detailingu używany jest do odtłuszczania i oczyszczania powierzchni lakieru. Stosuje się go przed aplikacją wosku, sealantu, quick detailera lub powłok ochronnych.

Interior cleaner

Uniwersalny preparat do czyszczenia wnętrza pojazdu. Jest bezpieczny dla większości powierzchni, m.in. plastikowych, winylowych, skórzanych czy tekstylnych.

Korekta lakieru

Jest to polerowanie, czyli usuwanie zarysowań lakieru przy użyciu maszyny polerskiej. Do korekty lakieru stosowana jest kombinacja past i padów polerskich, w zależności od skali uszkodzeń. Wyróżniamy jednoetapową oraz wieloetapową korektę lakieru. Przywrócenie gładkości lakieru jest możliwe dzięki usunięciu niewielkiej warstwy (kilka mikronów) lakieru bezbarwnego pokrywającego karoserię.

Kwaśny szampon

To szampon samochodowy o niskim odczynie pH, stosowany do usuwania osadów wapiennych i plam po twardej wodzie (tzw. waterspotów). Nadaje się też do odtykania powłok ochronnych, którym przywraca hydrofobowość.

LSP (Last Step Protection)

Produkt służący do zabezpieczenia lakieru, np. wosk, powłoka ceramiczna, sealant, glaze itd. To ostatni krok pielęgnacji lakieru.

Lubrykant

Środek zapewniający poślizg w trakcie glinkowania. Minimalizuje zarysowanie powierzchni i ułatwia operowanie glinką.

Mycie na dwa wiadra

Jedna z najbezpieczniejszych technik mycia samochodu, stosowana również przez profesjonalistów. Polega na użyciu dwóch wiader — z czystą wodą oraz z roztworem szamponu samochodowego. Dzięki temu zanieczyszczenia mogą być wypłukane z rękawicy lub gąbki przed dalszym myciem.

Mycie wstępne (pre wash)

Pierwszy etap mycia. Pozwala usunąć z wierzchni brud, m.in. błoto, kurz oraz piasek. Zazwyczaj do mycia wstępnego używa się piany aktywnej lub oprysku specjalnym preparatem.

Mist & Wipe (M&W)

Technika szybkiej poprawy wyglądu lakieru przy pomocy preparatu w sprayu. Nadaje się do niej zarówno quick detailer, jak i niektóre sealanty.

Niewidzialna wycieraczka

Jest to powłoka hydrofobowa nakładana na szyby pojazdu. Sprawia, że deszcz zbiera się w duże krople, które zsuwają się z szyby podczas jazdy.

Odplamiacz

Płyn do usuwania plam z tapicerki pojazdu.

Odtłuszczanie lakieru

Proces usuwania tłustych osadów i pozostałości po pastach polerskich. Pozwala sprawdzić efekty polerowania i zapewnić idealną przyczepność warstwom ochronnym. W detailingu używa się do tego alkoholu izopropylowego (IPA) bądź specjalistycznych produktów.

Oksydacja

Utlenienie lakieru samochodowego objawiające się zmatowieniem. Szczególnie mocno widoczne na lakierach dwuwarstwowych.

One step

Jest to jednoetapowa korekta lakieru. Używa się do niej specjalnych padów i past polerskich stanowiących kompromis pomiędzy siłą cięcia (skutecznością usuwania rys) a jakością wykończenia.

Osad metaliczny

Są to opiłki metalu pochodzące m.in. z klocków hamulcowych. Do usuwania osadu używa się deironizerów.

Pasta cuttingowa

Pasta polerska o wysokim stopniu ścieralności. Używana jest w pierwszym etapie korekty do usuwania głębszych zarysowań i zmatowień.

Pasta finishowa

Pasta polerska o niskim stopniu ścieralności. Jej zadaniem jest usunięcie hologramów po poprzednich etapach oraz nadanie lakierowi wysokiego połysku.

Pasta polishowa

Pasta polerska o średniej ścieralności. Zazwyczaj stosowana jako etap pośredni pomiędzy pastą cuttingową oraz finishową. W przypadku niewielkich defektów stosuje się ją jako pierwszą – użycie pasty cuttingowej nie jest konieczne.

Pełny detailing

Kompleksowy proces renowacji, pielęgnacji i zabezpieczenia pojazdu. Obejmuje różne etapy, m.in. dekontaminację lakieru, odkurzanie, polerowanie, pranie tapicerki czy nakładanie powłoki zabezpieczającej. Charakteryzuje się wysoką dokładnością i użyciem kosmetyków najwyższej jakości.

Pędzelek detailingowy

Mały pędzel z miękkim lub twardym włosiem w zależności od zasotowania, używany do czyszczenia trudno dostępnych miejsc. Nadaje się także do wyrabiania piany i czyszczenia elementów posiadających chropowatą fakturę.

Piana aktywna

Środek myjący używany do mycia wstępnego, aplikowany w formie piany. Może być nakładany za pomocą myjki ciśnieniowej lub ręcznej pianownicy. Rozpuszcza zanieczyszczenia i przygotowuje samochód do mycia ręcznego.

Polerowanie

Inaczej mówiąc, korekta lakieru. Jest to proces mechanicznego usuwania uszkodzeń lakieru, takich jak zarysowania czy oksydacja.

Prespray

Preparat natryskiwany na tapicerkę samochodową przed praniem ekstrakcyjnym. Rozpuszcza zanieczyszczenia i ułatwia odciąganie ich za pomocą odkurzacza ekstrakcyjnego.

Quick detailer

Środek służący do szybkiego odświeżania lakieru, stosowany między myciami. Jest prosty w aplikacji i nadaje karoserii połysku. Ułatwia także osuszanie auta. Teoretycznie niektóre quick detailery umożliwiają usuwanie drobnego kurzu, jednak nie jest to zalecane.

Wafel

To nazwa charakterystycznej struktury ściereczek mikrofibrowych. Mikrofibry typu „wafel” mają kwadratowe zagłębienia i charakteryzują się dużą chłonnością, dzięki czemu świetnie nadają się do mycia szyb samochodowych.

Water spot

Biały ślad po wyschniętej wodzie. To osad mineralny wytrącony z wody kranowej, trudny do usunięcia po zaschnięciu. Aby uniknąć water spotów, warto osuszać karoserię po myciu auta.

Wosk samochodowy

To preparat ochronny do lakieru, na bazie naturalnych lub syntetycznych wosków. Odświeża lakier, pogłębia barwę i nadaje mu błysku. Dodatkowo chroni przed czynnikami zewnętrznymi i zapewnia hydrofobowość. Aktualnie nowocześniejszą, trwalszą oraz czasami łatwiejszą formą zabezpieczenia stają się powłoki ochronne, czyli powłoki polimerowe, ceramiczne, grafenowe albo elastomerowe.

Woskowanie

Aplikacja wosku samochodowego na lakier. Woskowanie chroni auto przed czynnikami zewnętrznymi i poprawia wygląd karoserii. Może być wykonywane ręcznie lub przy pomocy maszyny polerskiej.

Zabrudzenia drogowe (traffic film)

Tzw. film drogowy to cienka warstwa zanieczyszczeń przywierająca do lakieru. Osad ten trudno usunąć przy pomocy samej myjki ciśnieniowej. Wymaga użycia piany aktywnej, pre-washu lub szamponu samochodowego.