Jak często woskować auto?

Jak często woskować auto?

Woskowanie samochodu to jedna z najbardziej satysfakcjonujących czynności związanych z pielęgnacją auta. Nawoskowany lakier nabiera pięknej głębi oraz połysku, a dodatkowo zyskuje ochronę. Jak często woskować auto, by powłoka zabezpieczająca cały czas utrzymywała się na lakierze?

Dlaczego woskowanie samochodu jest tak ważne?

Każdy miłośnik detailingu wie, jak dużo można uzyskać dzięki zastosowaniu wosku samochodowego. Odpowiednia ochrona lakieru auta sprawia, że wygląd karoserii poprawia się bardzo wyraźnie, co widać w szczególności na ciemnych lakierach. Uzyskanie efektu mokrego samochodu (tzw. wet look), jest bardzo proste. Dobrej jakości woski syntetyczne utrzymują się na lakierze przez kilka miesięcy.

Warto jednak wiedzieć, że woskowanie samochodu jest też istotne z innego powodu. Cienka powłoka zabezpieczająca co prawda nie ochroni lakieru przed uszkodzeniami mechanicznymi, ale odeprze wiele innych zagrożeń. Wosk samochodowy zabezpiecza lakier przed działaniem m.in. promieniowania UV, kwaśnego deszczu, soli drogowej czy innych zanieczyszczeń. Zmniejsza to ryzyko blaknięcia i matowienia powłoki lakierniczej.

Niechroniony lakier z czasem ulega utlenianiu, co negatywnie wpływa na jego stan i wygląd. Co więcej, w niektórych przypadkach wosk może zmniejszyć ryzyko korozji — zwłaszcza gdy kondycja powłoki lakierniczej nie jest najlepsza.

Co daje woskowanie auta?

Regularne woskowanie samochodu ma szereg korzyści. Estetyka oraz ochrona przed czynnikami zewnętrznymi są najważniejsze, ale warto wspomnieć o tych mniej popularnych. Wosk zaaplikowany na karoserię tworzy hydrofobową powierzchnię, co można zauważyć po charakterystycznym kropelkowaniu. Woda nie zalega na karoserii taflą, a zbija się w duże krople, które dosłownie zsuwają się z elementów auta. Śliska powierzchnia odpycha jednak nie tylko wodę, ale i zanieczyszczenia, dzięki czemu kolejne mycie samochodu jest dużo łatwiejsze. To zaleta woskowania, o której wielu kierowców zapomina.

Kolejną zaletę woskowania auta można zauważyć zimą. Lód i śnieg nie przywierają bowiem do karoserii tak mocno, a odśnieżanie samochodu jest dużo łatwiejsze. Nie trzeba więc używać do tego twardych szczotek ani dużej siły. Rezultatem jest zarówno szybsze odśnieżanie samochodu, jak i mniejsze ryzyko zarysowania lakieru. To ważne, bo samochód, który ma zadbany i odpowiednio zabezpieczony lakier, ma zazwyczaj wyższą wartość przy sprzedaży. Kupujący zwracają na to dużą uwagę, nawet podświadomie.

Na czym polega woskowanie auta?

Woskowanie samochodu to proces nieco żmudny, ale w gruncie rzeczy prosty. Kluczem do sukcesu jest dobre oczyszczenie karoserii przy pomocy odpowiedniego płynu do mycia samochodu — nie tylko z wierzchniego brudu, ale i wżerów, opiłków metalu, drobin asfaltu czy żywicy. Wosk należy nakładać na czystą powierzchnię, by uniknąć zarysowań.

Do rozprowadzenia wosku można użyć ręcznego aplikatora, jak i maszyny polerskiej ze specjalnym padem. Większość wosków nakłada się ruchami okrężnymi, chyba że producent zaleca inaczej. Istnieją też woski w płynie, które aplikuje się za pomocą spryskiwacza. Po aplikacji wosku należy odczekać, aż ten odparuje. Można to sprawdzić, wykonując tzw. test palca. Jeśli po przejechaniu palcem po karoserii wosk się nie ciągnie, można go docierać. Do docierania użyj miękkiej ściereczki mikrofibrowej.

Jak często woskować samochód?

Częstotliwość woskowania samochodu uzależniona jest od wielu czynników i nie ma jednej odpowiedzi. Wpływają na to m.in. rodzaj wosku, poprawność aplikacji, warunki atmosferyczne, częstotliwość mycia auta czy jakość używanych kosmetyków samochodowych. Wybierając zbyt agresywne środki czyszczące, można usunąć powłokę już po jednym myciu.

Woski naturalne, takie jak carnauba, mają jednak z reguły krótszą żywotność. Na lakierze utrzymują się zazwyczaj ok. 4-8 tygodni. Te syntetyczne są trwalsze i mogą zachować swoje właściwości nawet przez 6 miesięcy. Warto więc powtarzać woskowanie co ok. 2-3 miesiące, a zwłaszcza przed sezonem zimowym. Dzięki temu lakier będzie utrzymany w najlepszym możliwym stanie.

Co jednak, gdy karoseria przestaje kropelkować już po kilku tygodniach? Wielu kierowców uznaje, że to oznaka zmycia wosku, a nie zawsze jest to zgodne z prawdą. Brak kropelkowania spowodowany jest czasem zatkaniem powłoki. To efekt osadzania się kamienia z wody na lakierze. Rozwiązanie jest bardzo proste. Wystarczy użyć kwaśnego szamponu, który rozpuści osad mineralny. Co ciekawe, preparat DUAL SHOCK od Blend Brothers może być stosowany zarówno jako szampon, jak i piana aktywna. Dzięki temu odetkasz powłokę woskową w sposób, który najbardziej Ci odpowiada.